'De textielbranche is verre van duurzaam.
Toch wordt er hard gewerkt aan schone garens.'
De kledingindustrie staat bekend om haar allesbehalve duurzame productiemethoden. Denk aan de enorme hoeveelheden water voor de productie van katoen als ook de schadelijke pesticiden en insecticiden en gifstoffen waarmee kleding wordt geverfd en gebleekt. En uiteraard de moderne slavernij op veel productielocaties: het drama in kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh onderstreepte in 2013 dat de sweatshops, waartegen de Schone Kleren Campagne al ruim 25 jaar strijdt, nog altijd op volle toeren draaien.
Toch waait er een frisse bries door de sector. Steeds meer merken verduurzamen of vijzelen hun imago op door gerecycled plastic in hun kleding te verwerken. Toch blijft dat vaak steken bij 20 tot 30 procent gerecycled materiaal, zegt Anita de Wit, oprichtster van circulair textielbedrijf ReBlend, dat garen heeft gesponnen uit volledig gerecycled materiaal.
Haar textiel wordt voor 70 procent gemaakt van weggegooide kleren uit de inzamelbakken van Sympany en voor 30 procent van polyester uit gerecyclede plastic flessen. Daardoor zijn er geen nieuwe vezels nodig om nieuwe garen te maken. 'Per jurk besparen we 2.500 liter water en er is veel minder verf nodig omdat we oude kleding sorteren op kleur.'
Veel mensen denken dat ze geen versleten kleding in de kledingbakken mogen gooien, weet De Wit. Een tragisch misverstand: 'Ongeveer 200 miljoen kilo textiel verdwijnt hierdoor naar het grijze afval. Dat is zonde, want een oud T-shirt met gaten kan onze grondstof zijn voor een spiksplinternieuw jurkje.'
De weggegooide kleding die door Sympany wordt geselecteerd voor ReBlend, wordt door een Spaans familiebedrijf vervezeld en samen met het gerecyclede polyester tot nieuw garen gesponnen. Het Amsterdamse modehuis ByBrown maakt er jurkjes van. Interieurontwerper Ahrend gaat het garen binnenkort verwerken in hun kantoorinrichtingen.
ReBlend wil de productie van het circulaire garen opschalen om de kostprijs te laten zakken. Daarvoor zijn grote afnemers nodig, maar grote kledingmerken zijn huiverig. 'Zij wachten totdat we op industriële schaal kunnen produceren.' Ook spinnerijen zijn terughoudend. 'Ze betwijfelen of er wel voldoende markt is.' Dat zou erg jammer zijn, maar is misschien niet zonder reden. Voor de crowdfundingcampagne die ReBlend deze maand lanceerde loopt het nog geen storm.